2010

JURYRAPPORT 2010

 

De Persprijs Rotterdam heeft z’n eerste lustrum bereikt, en wat we de afgelopen vijf jaar tot onze vreugde hebben gezien, is een duidelijk opgaande lijn. Dat betreft allereerst het aantal inzendingen. Niet minder dan 19 inzendingen mochten wij ontvangen, en dat is een record. Ook de gemiddelde kwaliteit van de inzendingen lijkt nog altijd te stijgen: dit jaar was de keuze voor de jury moeilijker dan ooit omdat zoveel inzendingen van een hoog journalistiek niveau waren.

 

Nieuw dit jaar was het grote aantal audio-visuele producties dat werd ingestuurd, naast een iets minder groot aantal print-producties. In zekere zin, zou men kunnen zeggen, is de Persprijs Rotterdam daarmee ook een spiegel van de veranderende samenleving. Bij 8 van de inzendingen draaide het om het geschreven woord, terwijl 10 inzendingen films dan wel radio- of tv-uitzendingen betroffen. Daarnaast werd één website ingezonden. Het is voor het eerst dat de inhoud van een site werd ingezonden, en de jury  hecht eraan te laten weten dit initiatief zeer op prijs te stellen, en te hopen dat het in de toekomst een verder vervolg krijgt.

 

Inhoudelijk gezien was het, zoals bij eerdere edities ook het geval was, een mooie verrassing om te zien hoe divers de onderwerpen zijn, die Rotterdam aan nieuws, nieuwtjes en aardige wetenswaardigheden oplevert. Van een bijzondere school in de Afrikaanderwijk via de indrukwekkende bewoners van het Cadenza hospice tot de merites van diverse Rotterdamse cafés. Van het kleurrijke zomercarnaval via immer opgewekte buschauffeurs van de RET tot de chaotische taferelen in sommige stemlokalen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, het zat er allemaal bij.

Eén onderwerp sprong er daarbij duidelijk uit, en werd in vier inzendingen op steeds een geheel eigen wijze belicht: de start van de Tour de France, qua nieuwswaarde daarmee het onverbiddelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar in Rotterdam.

 

Alle inzendingen werden door de jury beoordeeld op een aantal vaste criteria. Gekeken werd  naar de algemene journalistieke kwaliteit, naar originaliteit en creativiteit, naar toegankelijkheid, naar zorgvuldigheid en naar de nieuwswaarde en Rotterdamse impact.

Volgens deze uitgangspunten bekeken, bleven vijf producties over waaruit uiteindelijk de winnaar werd gekozen. Maar alvorens deze vijf worden besproken  wil de jury graag speciaal melding maken van de bijzondere, originele en mooie foto’s die wij van de freelance fotografe Sanne Donders aantroffen in een aantal ingezonden producties van het AD/Rotterdams Dagblad. Hulde.

 

En dan nu de vijf genomineerden. Eén van hen zal straks de Persprijs Rotterdam 2010 in ontvangst mogen nemen. Het gaat om de volgende inzendingen die ik in willekeurige volgorde noem:

 

Allereerst Wessel Penning, van wie het essay “Vijf dagen geel” werd ingezonden, dat te vinden is in het eind augustus verschenen boek:”De Tour in Holland, deel 2”. Het gaat om een prachtig geschreven reportage over “Le grand départ” waarbij hij een heel goed oog toont voor het effect van het wielerspektakel op de gewone Rotterdammer. Zelfs voor wie niet zo erg van sport houdt – en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zulks voor een enkel jurylid geldt – is het een meeslepend verhaal dat je in één ruk uitleest. (www.debuitenspelers.nl)

 

Iets vergelijkbaars geldt voor de documentaire “Toen zij van Rotterdam vertrokken” van Michiel van Erp die ook over de start van de Tour de France gaat. De documentaire, naar een idee van TV Rijnmond, laat naast de Tour zelf vooral de andere kant van het wielrennen zien: wat het doet met Freek, vrijwilliger en oud-leraar Frans, en vooral ook met de veteranen van de Rotterdamse wielervereniging De Pedaalridders, die prachtige en vaak oergeestige herinneringen ophalen aan hun glorietijd, toen de prijs voor een wielerronde nog kon bestaan uit een zelf te vangen gans. (www.rijnmond.nl/Programmas/toen_zij_van_rotterdam_vertrokken)

 

Van een heel andere aard is de documentaire “Je gaat dood zoals je hebt geleefd” van Elly de Bont en Mark Glastra van Loon. De documentaire, uitgezonden door Kruispunt/RKK en inmiddels voorgedragen voor een Emmy Award, vertelt het verhaal van zes bewoners van het grootste hospice in ons land, Cadenza in IJsselmonde. Zeer integer komen de mannen en vrouwen in beeld die naar Cadenza zijn gekomen om er te sterven. Niet alleen zij, maar ook hun familieleden en de niet genoeg te prijzen vrijwilligers worden op een uitermate indrukwekkende wijze geportretteerd. (www.katholieknederland.nl/kruispunt/archief/2010/detail_objectID706516.html)

 

 

 

Mooie portretten zijn ook te zien in de documentaire “De nieuwe elite” van Mirjam Bartelsman en Meral Uslu, uitgezonden door de NPS-rubriek Dokwerk. De documentaire gaat over het Erasmiaans Gymnasium en volgt een aantal allochtone leerlingen en hun begeleiders. Te zien is, hoe gecommitteerd de staf van het Erasmiaans is om juist deze leerlingen te helpen. Voor zover ze dat nodig hebben althans, want de motivatie van de in beeld gebrachte allochtone leerlingen spat zo ongeveer van het scherm af. De jury vond het een liefdevol gemaakte documentaire die Rotterdam op z’n best laat zien. (www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/d/de-nieuwe-elite.html)

 

Heel erg Rotterdams zijn verder de portretten in de documentaire-serie Halte, gemaakt onder regie van Victor Vroegindeweij en inmiddels – en terecht - twee keer uitgezonden door RTV Rijnmond.  Zonder veel omhaal en met veel humor worden de mensen achter de bussen, trams en metro van de RET getoond, die allemaal duidelijk trots zijn op hun werk. De interviews worden afgewisseld door werkelijk schitterende beelden, die maar weer eens aantonen dat weinig steden zo fotogeniek zijn als juist ons Rotterdam. (http://officefornonfictionstorytelling.com/nl/documentary-films/halte/)

 

Uit deze vijf inzendingen, stuk voor stuk van zeer hoog niveau, heeft de jury de winnaar gekozen. Daarbij gaf de heel eigen verteltrant, de fijnzinnige humor en vooral de mooie portrettering van een aantal buitengewoon Rotterdamse mannen, menigmaal bijgestaan door ook buitengewoon Rotterdamse vrouwen, de doorslag.

 

Dames en heren, de winnaar van de Persprijs Rotterdam 2010 is…de maker van de door RTV Rijnmond en de NPS uitgezonden documentaire “Toen zij van Rotterdam vertrokken”, Michiel van Erp.   

 

 

Rotterdam, 27 oktober 2010

                

Ivo Opstelten (voorzitter, tot 10-10-2010), Lida Iburg, Wim van Krimpen, Henk Brons en Henk Dam.