2013

Juryrapport 2013
De jury van de Persprijs Rotterdam ontving dit jaar tot haar vreugde een bijzonder groot aantal inzendingen. Er kon bij deze 8e editie van de prijs een keuze worden gemaakt uit maar liefst 29 journalistieke producties, een absoluut record. Om het cijfer in perspectief te
zetten: het gemiddelde over de afgelopen jaren bedroeg 17 inzendingen.

Omdat vorig jaar het overgrote deel van de inzendingen gedrukte media betrof, riepen wij bij de prijsuitreiking van dat jaar de makers van audiovisuele en digitale producties op om dit jaar weer volop mee te doen. Gelukkig is aan die oproep ruim gehoor gegeven: bij de inzendingen zat een alleszins tot tevredenheid stemmend aantal radio- en tv-uitzendingen, foto’s en een internet-site. Hulde!

Bij zo’n groot aantal inzendingen is het niet vreemd, dat sommige producties niet helemaal aan alle eisen voldeden. Zo was het bij sommige inzendingen bepaald moeilijk om de band met Rotterdam en omstreken aan te wijzen. Maar alle overige inzendingen samen bewezen opnieuw, dat Rotterdam een dynamische stad is, waar veel gebeurt, veel moois te zien is, en veel bijzondere mensen wonen.

Inhoudelijk boden de producties de grote verscheidenheid die zo kenmerkend is voor het werk van de deelnemers aan de Persprijs. Zo bogen we ons onder meer over de nooit opgeloste moord in een woning aan het Brekelsveld in Zuidwijk, via de kunstenaars die hun atelier onder de Hofbogen hadden, tot de wondere wereld van hard-core Sparta-man Piet Verheul.

Maar er waren daarnaast ook een paar grote nieuwsverhalen aan te wijzen, waarvan wij vaak meer dan één journalistieke productie ontvingen. Zo leidde de schilderijenroof uit de Kunsthal tot drie onderling zeer verschillende inzendingen. Andere nieuwsgebeurtenissen met een landelijke uitstraling die bij de ingezonden producties aan bod kwamen waren onder andere de politieke verwikkelingen in de deelgemeente Feijenoord, de examenfraude op de Ibn Ghaldoun scholengemeenschap, het faillissement van het Ruwaard van Putten ziekenhuis in Spijkenisse en de soap in vele afleveringen over het nieuwe Feijenoord-stadion dat niet doorging.

Een paar bijzondere inzendingen die weliswaar niet genomineerd werden maar ons toch in positieve zin opvielen willen we nog graag hierbij de revue laten passeren. Daar zijn allereerst de columns van Carrie in het AD/Rotterdams Dagblad. Carrie is een van de weinige mensen die aan haar voornaam genoeg heeft. Zeg Carrie, en iedereen in Rotterdam weet over wie je het hebt. Haar columns laten iedere keer weer zien, hoe recht-voor-z’n-raap Rotterdams ze is en hoe groot haar betrokkenheid bij Rotterdam. En dat dus voor iemand die, naar ze in een van haar columns toegeeft, in Utrecht is geboren en pas op haar 22e naar Rotterdam verhuisde.

Verder noemen we in dit verband ook het werk van Henrik-Willem Hofs. Sinds 2006 werkt hij als regio-correspondent voor de NOS in Rotterdam. Het ingestuurde werk met een aantal van zijn reportages voor het Journaal laat zien, dat hij op een zeer herkenbare en toegankelijke manier Rotterdam steeds weer op de kaart weet te zetten. De jury vindt dat juist in een jaar waarin NRC-Handelsblad naar 020 verhuisde, waarmee ook een eind kwam aan het zeer vruchtbare Rotterdamse correspondentschap van Andreas Kouwenhoven, het goed is om de landelijke media te wijzen op het vele nieuws dat Rotterdam kan genereren.

Alle inzendingen werden door de jury beoordeeld volgens een aantal vaste criteria. Daarbij werd gekeken naar de algemene journalistieke kwaliteit, originaliteit en creativiteit, naar toegankelijkheid, zorgvuldigheid, nieuwswaarde en Rotterdamse impact. Deze uitgangspunten hanterend bleven, bij zo’n groot aantal inzendingen, niet de gebruikelijke drie maar vier producties over waaruit de uiteindelijke winnaar werd gekozen.
Over die vier genomineerden, in willekeurige volgorde een fotoboek, een tv-documentaire, een krantenproductie en een serie internetartikelen, het volgende:

• In het fotoboek Report Rotterdam is 25 jaar havenfotografie van Freek van Arkel met daarbij 10 verhalen van Dirk van Weelden. Van Arkel begon ooit als nieuwsfotograaf, maar zijn oog dwaalde al snel af van de incidenten en nieuwsfeiten. Hij raakte gefascineerd door het verhaal dat de Rotterdamse haven elke dag opnieuw vertelt, en die fascinatie is al die tijd gebleven. De foto’s van Freek van Arkel laten zien dat de haven een uniek Nederlands landschap is, met een heel eigen atmosfeer en vooral een heel eigen schoonheid.

• Genomineerd is ook de tv-documentaire “Lee Towers, the voice of Rotterdam” van regisseur Hans Heijnen, ingezonden door RTV Rijnmond. Het is een bijzonder mooie en liefdevol gemaakte documentaire waarbij een onthullend kijkje achter de schermen wordt geboden van de optredens van Towers. Je ziet daarbij hoe fatsoenlijk, aardig en emotioneel dit Rotterdamse antwoord op Frank Sinatra eigenlijk wel niet is, en hoe meeslepend zijn muziek. Om een van onze juryleden te citeren: “Eigenlijk houd ik niet zo van dit soort muziek. Maar als ik Lee Towers hoor zit ik tóch weer op de bank mee te swingen. Het is zó Rotterdams.”

• De derde genomineerde is een duo, en wel Andreas Kouwenhoven en Esther Rosenberg van NRC Handelsblad, met hun artikelen over de honderden kinderen die in moskee-internaten verblijven. De verhalen maakten duidelijk dat, in tegenstelling tot de strenge eisen die de overheid aan alle vormen van kinderopvang stelt, de moskee-internaten in Rotterdam aan vrijwel geen enkele eis hoeven te voldoen. Die vaststelling leidde tot tal van maatschappelijke en politieke reacties en heeft inmiddels een hoognodige discussie in gang gezet.

• De vierde genomineerde is het project Plug Rotterdam van het internet-tijdschrift Vers Beton. Vers Beton deed dit jaar voor het eerst mee, en verraste ons meteen met een aantal kwalitatief hoogwaardige inzendingen. Daarbij viel in het bijzonder het project Plug Rotterdam op, een reeks van zes artikelen waarin op een bijzonder originele manier over kleinschalige bouwprojecten in Rotterdam wordt geschreven. De benadering van de redactie, waarbij is gezocht naar wat verwaarloosde plekken in Rotterdam die, mits respectvol en creatief benaderd, de stad nieuw elan kunnen geven, spreekt de jury bijzonder aan.

Uit deze vier, stuk voor stuk sterke, inzendingen heeft de jury de winnaar geselecteerd.

Daarbij heeft de jury gekozen voor een productie die je alleen kunt maken als je Rotterdam echt goed kent, als je in de haarvaten van een complexe samenleving zit zodat je tijdig ontwikkelingen kunt signaleren die het licht van de openbaarheid nodig hebben.

Dames en heren, deze prachtige plastiek van de hand van Ming Hou Chen ga ik uitreiken aan de winnaar – sterker nog de winnaars – van de Persprijs Rotterdam 2013 voor hun artikelen over moskee-internaten in NRC Handelsblad, aan Andreas Kouwenhoven en Esther Rosenberg.

Rotterdam, 13 november 2013

Saskia J Stuiveling (voorzitter), Henk Brons, Henk Dam, Lida Iburg en Wim van Krimpen – jury Persprijs Rotterdam 2013.